Menu Zamknij

Drugie śniadanie – zrób to dobrze

Drugie śniadanie to często lekceważone danie, bo nie mamy czasu, bo nie jest jednym z trzech głównych posiłków, a jednak od tego, co na to danie podamy zależy nasze skupienie, samopoczucie i ilość energii.

Drugie Śniadanie

Drugie Śniadanie

Już niedługo zaczyna się rok szkolny, więc warto się zastanowić czy to co podajesz dziecku lub sama sobie serwujesz do pracy na pewno Ci służy.

Gdy studiowałam zdarzało się, że miałam zajęcia o 7 do 21, co równało się z śniadaniem o godzinie 5:00 i powrotem do domu w granicach godziny 23. W związku z tym musiałam zabierać ze sobą niemal całe, dzienne wyżywienie (nie było to proste, bo torba ma ograniczoną pojemność, a poza jedzeniem wypadało wziąć książki, zeszyty i obowiązkowy fartuch). Z racji na zajęcia w różnych lokalizacjach miasta oraz napięty grafik zdarzało się, że pora drugiego śniadania wypadała w trakcie … jazdy tramwajem.
Wyobraź sobie teraz grupę studentek, które ledwie wsiądą na pętli do tramwajów wyciągają wszystkie pudełeczka i jedzą drugie śniadanie. I tak tydzień, w tydzień.

Nie uważam to za optymalne rozwiązanie, bo jednak to tramwaj i komuś mogłyby zapachy przeszkadzać. Natomiast w tamtej chwili innego nie miałyśmy, a na szczęście pora była taka, że tramwaj świecił pustkami.

Czy drugie śniadanie można zrobić źle?

Tak! I jest całkiem sporo takich opcji!

  • Możesz go nie zrobić. Brak wykonanego drugiego śniadania to furtka do ogromu możliwości z sklepu. A jak już człowiek jest głodny to duża szansa, że wybór będzie opierał się na smaku, a nie na pożywności. Jest to też opcja mało ekonomiczna, bo głód równa się nie tylko wybieranie mniej zdrowych produktów, ale też większe niż zazwyczaj zakupy.
  • Może opierać się na cukrze, co będzie powodowało po pewnym czasie senność, problemy z koncentracją, drażliwość, spadek energii. I mamy tutaj szereg batoników, cukierków, śniadania oparte wyłącznie na owocach, dżemach i innych słodyczach. Potrawy i produkty bogate w cukier powodują dokładnie to, czego w trakcie szkoły lub pracy nie chcielibyśmy odczuwać.
  • Może być niewystarczające lub zbyt duże– drugie śniadanie powinno dostarczać tak dużo energii, abyśmy nie odczuwali głodu aż do czasu poprzedzającego obiad. Zarówno zbyt duża ilość jak i zbyt mała będzie skutkować rozkojarzeniem i sennością.
  • Za każdym razem przygotowywać to samo. Nawet najwytrwalszy wielbiciel kanapek z wędliną w pewnym momencie stwierdzi, że ma ich dosyć. A kolejne kanapki będą regularnie wracać w nienaruszonym stanie ze szkoły.

Jak przygotować dobre drugie śniadanie do szkoły lub pracy?

  • Zadbaj o skład! Pożywne drugie śniadanie powinno dostarczać wszystkich wartości odżywczych. Zarówno białko, węglowodany jak i tłuszcz.
  • Zadbaj o urozmaicenie. Jedzenie codziennie tego samego nie jest najlepszą opcją. Mamy nieograniczone możliwości, więc warto inspirować się pomysłami innych i tworzyć własne, super kompozycje.
  • Zmysłowe jedzenie – tak, dobrze czytasz. Choć może się to wydawać na pierwszy rzut oka dziwne to jedzenie odbieramy niemal wszystkimi zmysłami. Jeżeli jedzenie jest ładnie podane, kolorowe, pięknie pachnie, a w dodatku jest smaczne to odbiór i przyjemność jedzenia takiego dania będzie zupełnie inna.
  • Zapewnij odpowiednie nawodnienie. Odwodnienie może być przyczyną bólów głowy, problemów z koncentracją, zmęczenia. Pamiętaj o tym, aby zawsze mieć w zanadrzu napoje, szczególnie w trakcie upałów!
  • Dopasuj rodzaj posiłku do możliwości. Jeśli dziecko ma je wziąć ze sobą do szkoły to nie może być to posiłek, który musi być przechowywany w lodówce. Tak samo jeżeli nie masz jak podgrzać dania w pracy nie może być to coś na ciepło. Niekorzystne warunki przechowywania lub nieodpowiedni sposób podania to nie tylko kwestia smaku, ale również bezpieczeństwa.
  • Nie bój się pojemników. Szeroki wybór lunchboxów umożliwia wybranie najbardziej optymalnego pojemnika na drugie śniadanie. Dzięki czemu transport sałatek i innych tego typu potraw będzie znacznie ułatwiony. Niektóre z nich są szczelne i mają kilka komór umożliwiających wzięcie różnych produktów, bez ryzyka wymieszania się smaków. Pojemniki szklane są super, ale najpierw sprawdź czy jesteś w stanie je transportować – z jedzeniem mogą być naprawdę ciężkie. Jeżeli wybierzesz plastikowe to pamiętaj, aby były wytrzymałe, dopuszczone do kontaktu z żywnością i szukaj informacji BPA Free na pudełku. BPA to substancja, której na pewno w pudełku nie chcemy.
  • Drugie śniadanie to nie musi być jedno danie! Możesz wziąć sobie kanapkę, budyń, garść orzechów wraz z sałatką. Nic nie stoi na przeszkodzie, o ile masz jak zjeść taki posiłek (miejsce przy stole lub siedzące). Będzie kolorowo, smacznie i różnorodnie.
Drugie Śniadanie

Drugie śniadanie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *